Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Fugl Fønix HCA marathon (pics+vid)
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Løbsanmeldelser
 Fugl Fønix HCA marathon (pics+vid)
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Torr
Æresmedlem

Denmark
posteringer 3452

Skrevet - 22/09/2008 :  21:09:11  Vis profil  Besøg Torr's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Fugl Fønix...

... der dør og genfødes smukt på ny... måske en af inspirationskilderne til H.A. Andersens "Den Grimme Ælling", til Fønix-fuglen i Harry Potter og... ja, utallige andre fortællinger i både fiktion og os hver især som mennesker ? Well, i hvert fald en dækkende reference for årets afvikling af HCA marathon, idet vi jo skulle løbe på en helt ny rute og dette som 2 * halvmarathon, en marathonform, som mange af os holder rigtigt meget af. Lad det bare være sagt i få ord og vendinger:

Den nye Fønix var en SUPER oplevelse !

Helt 'ny' var ruten jo ikke, idet der jo var lånt en del passager fra den tidligere... men det var nogle gode nogle og de nye veje var absolut velvalgte efter min vurdering... også selvom jeg mistænker den nye rute for at have flere højdemeter i sig end den gamle. Men pyt med det, løbet var en rigtig god og varieret oplevelse, rigeligt garneret med grønne områder, havnen, industrikvarterer, festlige villaveje ... og sidst men ikke mindst den inspirerende afslutning på Odense Stadion. Så herfra et stort tillykke til arkitekterne bag den nye rute, herunder Henrik Lund Jensen og Jens Strøm, så vidt, jeg har forstået.

En ting er så ruten ... og en anden ting er stemningen... og jeg må sige, at jeg ikke kan huske at have til et stort løb i Danmark med en bedre stemning ! Det var bare suverænt, intet mindre. Dels var dagen og vejret jo rigtigt flot, dels var der hobe og atter hobe af kendte ansigter i motionist-marathon miljøet... ja, jeg kan kun komme i tanke om ganske få, som ikke var til stede. Rammerne omkring Odense Stadion fungerede rigtigt godt og er uden tvivl en stor force for løbet ! Læg hertil de nye tiltag med Eurosport-kommentator og live webstream, begge dele omtalt i Dourun's hovedhistorie (http://www.dourun.dk/visdata.asp?id=1469). Det er bare godkendt ... eller som vores jyske venner ville sige "det er i orden !" !!!

Ja, vi kan vist godt konstatere, at i hvert fald jeg var yderst tilfreds... så lad os springe til billederne og beretningen fra løbet.

(Billederne kan også ses i dette galleri : http://marathon.temperance.dk/#1.0 ).

Dagen startede kl 05.45 for mit vedkommende og det var en hård start efter lørdagens marathonløb i svenske Vänersborg (se dén beretning her: http://www.dourun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29648). Morgenmad, kørsel til Roskilde og videre trafik til Odense sammen med tre flinke SØAM-løbere Anders, Gustav og formand Claus... og vupti, så var det tid til årets næststørste marathonløb i Danmark.

Vi ankom lidt i ni, så kvindernes halvmarathon skulle lige til at starte.

Spændte kvindemennesker lige før start.

Indenfor i Stadionshallen fik jeg hilst på navnkundige Allan Zachariasen, AZ.

Så skulle startnummeret samles op.

Sportsudstillingen var rimeligt stor... her har vi Dourun's stand.

Mere.

Efter omklædning indlevering af bagage... også dette fungerede perfekt.

Der var som sagt rigtigt mange venner og kendte ansigter... her et par af de sædvanlige forbrydere, Mikkel Gormsen og Karsten Risvig. De slap vist aldrig taget i hinanden... for de kom i mål på eksakt samme tid.

I foyeren var stemningen forventningsfuld...

... og udenfor i solskinet var den endnu bedre !

Ultimate... jo, løbet var jo chip-målt.

Fedtmule er klar... godt træt after lørdagens løb... men dog klar.

Her løbeven og kendt journalist på Ekstrabladet Lars Werge.

Der er nu 1 minut til start.

Der var, herligt at se, rigtigt mange deltagere !

Så er starten gået, fugl Fønix skal vise, om vingerne kan bære.

Kig bagud.

Selvom der ar mange mennesker, så havde man faktisk frit løb fra første skridt.

Til højre Lars Werge igen.

Afsted det går... og ja, en vis inspiration til at sætte ud på weekendens marathon nr. to.

Endnu et kig bagud.

En delvis tilskyet himmel... det blev meget bedre som dagen for alvor vågnede.

Den altid til HCA marathon udklædte Jens Strøm var igår BÅDE ælling og svane.

Væskestation.

En herlig lang slange af løbere.

Motion i grønne omgivelser... vores alles daglige medicin.

Allerede nu er jeg dumpet ned i den ydmyge del af feltet.. her er der god plads.

Ja, sådan er det jo... nogle løber for den absolut hurtigste tid.. andre for opleveserne, rejserne og kammeratskabet... der er ingen generelle facits... det er.. hver sin smag, evner og talent. Hurra for dét !

En større vej passeres. Det forekom, at bilisterne havde bedre mulighed for at komme langsomt igennem end for den gamle rute... og dermed mindre trafikale gener.

Disse unge heavy metal rockere var virkeligt elektriske, meget underholdende !

Videre.

Så er vi ved havnen... dette er nok min ynglingspassage, sådan helt personligt, her i Odense.

Mere.

Væskestation igen, disse fungerede perfekt og var godt skiltede. Derudover var det MEGET velgørende med bananer allerede helt tidligt i løbet !

Den karakteristiske silo.

Løbeven Aage havde skiftet klovnekostumet ud med en... hane. Der var den igen, fuglen.

5 km er i hus.

Så skal vi ned mod industrikvarteret.

Først lige et smut her, dog.

Sådan... så er vi der næsten.

Voila !

Videre.

Der var flere japanske løbere... og en hel masse tilsvarende fotografer. De var et sjovt indslag i masserne.

Samariterne tog en slapper, Sanne.

Vi dribler videre mod villavejene.

Kraftværk i sigte.

10 km måtten. Beeep.

Forbi en kirke og et bryllup... gommen kan umuligt være løber.

Vi kæmper videre.

Et festligt trommeband. JEG savnede samba-pigerne... jeg ved ikke med jer andre ?

Så skal vi igennem tunnelen, måske en af de 'værste' passager på ruten... men ok, sådan nogle har ethvert løb.

Vi er lidt videre og er her tæt på det berømte H.C. Andersens hus. Til orientering var ham H.C. Andersen ikke en marathonløber fra Odense... men gjorde sig til med at skrive eventyr... og dette så eventyrligt, at han er berømt i den ganske verden over 200 år efter sin fødsel. Tænk lidt på dét.

Her er vi så ved indgangen til gågaden og rutens i princippet tilskuervenlige stykke.... det holdt dog ikke helt.. men jeg kunne forstå, at der var en del konkurrerende arrangementer i byen samme dag. Må man foreslå, at man sætter en lille del af budgettet af til gratis is og øl herinde, så skal der nok komme tilskuere !

Ja, de står ikke SÅ tæt, tilskuerne her.

H.C. Andersen igen.

Videre.

Fyens Kunstmusæum passeres.

Odense Teater ditto.

En lille sløjfe her og så skal vi ind på gågaden igen.

Dét ser squ hyggeligt ud, Odense's Blue Note ?

Brandt Klædefabrik passeres. Kender i historien ... den er faktisk ret spændende... og meget u-dansk. Forfriskende !

Gågaden igen.

Et speakertårn... hvor man jo spotter Olce Cramer... hvorfor pokker løb du ikke med idag, Ole ? Anyways, jeg synes, man måske godt kunne lade være med at pakke tingene ned så hurtigt, at det hele var væk, da vi langsomme løbere kom igen på anden runde. Det er vel OS, der speakes for, er det ikke ? Det er i hvert fald en detalje, som piller lidt af det 'internationale' ud ... man ville ikke gøre sådan i Berlin, Paris eller andre storby-løb... så tænk lidt over dét, kære arrangører... det er kun venligt ment.

Nå... videre.. her nogle herlige gamle facader.

Mon ikke vi løber over Odense Å her ?

En af de mange småbakker... det løb op, alt ialt.

En laaang lige strækning... lang, lang, lang... ooog... lang ! Men flad.

Hër nogle engagerede heppere.

Så skal vi ind på lidt villaveje igen.

Fornemme herskabsvillaer.

Vi drejer ind på Kastanievej, her voksede min gamle mormor op... fra 1914, tænk sig engang.

Vi har nu kurs mod Stadion, her suser en fræk sportsbil forbi.

Odense Universitetshospital passeres.

"Don't try to live forever - you will NOT succeed".
Husk altid på dette og LEV ud fra det.

Depot så langt øjet rækker.

Først en cykel.. og kort efter fører-bilen...

... sørme... jeg bliver taget med mere end en runde af løbets suveræner vinder...

.. som i løbet af få sekunder var langt bag mig, så her .. og siden allerede ude af syne igen. CONGRATULATIONS, Benjamin Serem (2.14.44).

Et par minutter senere kom så nr. to, Charles Kanyao (2.16.41)... også han var naturligvis fantastisk flot løbende.

Jeg selv løber ydmygt videre... skal ned at vende ved Stadion og så ud på anden runde.

Her ned ad bakke.

Så er der vendt, her forbi Isstadion.

1/2 marathon... halvvejs med andre ord. Herre jemini !

Her en japansk løber, som fortalte, at han var professionel kick-bokser. Måske skulle han holde sig til dét.. for vi så ham da han var tæt ved mål flere timer senere og her kunne han dårligt nok kravle !!!

Her har vi så dagens stærkeste mand og mest vanvittige bedrift... Peter Pedersen gennemførte HCA marathon iført denne 26 kg tunge ridderrustning i tiden 6.46.59. Stort tillykke !

Smil er der også overskud til.

Her et interview med Peter ... INTERVIEW IN ENGLISH !

Eller: http://www.youtube.com/watch?v=sqwIDTV168s

Lidt senere passeres 25 km mærket.

En herlig Jolly-bil.

MIAUW.

30 km.

Efter to marathonløb i en weekend... jo, lidt fodterapi ville nok ikke være af vejen.

35 km (det tynder lidt ud i billederne, men vi har jo været runden igennem).

To toiletter... ja, for første gang skulle jeg TO gange ind i stort ærinde... det kostede vel godt 10 minutter tilsammen... så på den baggrund var jeg faktisk tilfreds nok med dagens resultat.

40 km ... jeg har haft den fornøjelse at overhale en del løbere de sidste par km. ... dét kan man godt glæde sig over, også som skildpadde.

Her svinges der så til højre ind på Stadion...

... nemlig.

Så er det bare at give gas !

Sikke et herligt tal.

MÅL !

Vel overstået fik jeg da også et knus af tigerdyret, ja jeg gjorde så.

Og en snak med journatist og forfatter Henrik Lund Jensen.

Medalje skal man jo have !

Her interviewes feltets yngste deltager Pernille til Fyens Stifttidende. Godt, at du kom fint igennem, Pernille !

Nå... så humpes der mod udgangen, på vejen lidt forplejning af diverse art...

... ØL, ikke mindst.

Skål... og tak for et absolut godtkendt og dejligt løb !

Sidste billede hylder dagens nye mand i marathon Club 100, nemlig Karim Abbas... der jo netop løb sit marathon nr. 100 denne dagm d. 21 september 2008. Stort tillykke !

Ja, det var så dét... jeg håber, det fremgår, at det nyfødte HCA marathon holder 100 % !

Vi ses næste år !

mvh. Tor

PS: Min ven og løbekammerat Morten Pihlsbech havde denne artikkel i Fyens op til løbet, den synes jeg, I skal læse ved lejlighed. Morten skriver om den postmodernistsike selvrealisering... og ja, det er det givet noget om. Jeg vil så tilføje begrebet 'transcendens'.. i hvert fald for mig personligt... men den kan vi tage en anden gang...
http://www.fyens.dk/article/1075364:Kronik--42-195-meter-selvrealisering

Min blog om marathon, spiritualitet og mere: http://www.temperance.dk/blog/

5-tårns-marathonJørn
Æresmedlem

Kalundborg
posteringer 603

Skrevet - 23/09/2008 :  05:33:10  Vis profil  Besøg 5-tårns-marathonJørn's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Tor.
Det var da dejligt at læse at det gik godt med den nye rute, og tillykke med dit Marathon nr ???.
Det er da rart at man kan sidde heroppe i Norge og følge med i hvor rart alle i løbere har det,og misundelig, overhovede ikke det mindste.
Et stort tillykke til Karim,du er bare en sej fyr.
Club 100 er snart en stor klub må man nok sige, hvordan ser den ikke ud om et par år.
Kan i alle have det rigtig godt, og pas på jeres gode ben.

Hilsen Jørn Norge.

Løb med Hjerte,Hjerne og Holdning. JP
Til toppen af siden

henriklundjensen
Rutineret medlem

Odense
posteringer 63

Skrevet - 23/09/2008 :  08:23:19  Vis profil  Besøg henriklundjensen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Torr

Tak for hyggeligt samvær på dagen - og for endnu en fin beretning, denne gang fra HCA Marathon.

Mange gode kommentarer og vinkler på løbet. For god ordens skyld skal jeg bemærke, at vores løbsdirektør Torben Simonsen (med 22 gennemførte maratonløb og 2.54 som det bedste) er "arkitekten" bag løbets nye rute, man at han altid er åben for dialog og gode råd. Selv er jeg pressemand på løbet,og formidler bla. samarbejdet med vores fem speakere.

Vi ser frem til jubilæumsudgaven af H.C. Andersen Marathon den 20. september 2009.

På gensyn!

HLJ
Til toppen af siden

whatwhatwhat
Æresmedlem

Nykøbing F
posteringer 259

Skrevet - 23/09/2008 :  08:55:32  Vis profil  Besøg whatwhatwhat's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Tor

Tak for endnu en god beretning og tillykke med endnu en weekend med to marathons - det er sejt løbet!

Jeg er helt enig i, at det var alle tiders løb. Ruten var en klar forbedring i forhold til sidste år, og næsten hele arrangementet forløb perfekt (jeg fik den sidste portion pasta til pastapartyet - ½ time før de skulle lukke). Vejret var tilmed med os, så det kunne simpelthen ikke være bedre!

Også et stort tillykke til Karim Abbas med marathon nr. 100 - vi ses til Bislett 24-timers i december.

/Jørgen
Til toppen af siden

Whizzo
Stjernemedlem

Bunkeflostrand, Sverige
posteringer 110

Skrevet - 23/09/2008 :  11:23:59  Vis profil  Besøg Whizzo's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Tak Torr for endnu en flot løbereportage - det er en fornøjelse at læse og se på

Philsbech havde dog fået Pheidippides galt i halsen og det var blevet til Philipides(minder lidt om navnet på en elektrisk pære)

Hvorfor være normal når man kan være lykkelig som gal.
Til toppen af siden

strøm
Rutineret medlem

Agedrup
posteringer 35

Skrevet - 23/09/2008 :  17:41:54  Vis profil  Besøg strøm's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Torr

Herligt at hilse på dig igen. Tak for tilliden hvad angår planlægning af ruten men det er løbsdirektør Torben Simonsen der har stået for den nye rute. Den fungerede fint, jeg følte mig helt flyvende !!
Jeg vil også gerne takke alle de folk der var med til at bakke op om HCA Marathon såvel på som udenfor ruten.
Det kan faktisk godt være at "Den smukke svane" kommer ud at flyve igen om 1 1/2 uges tid når jeg skal løbe i Köln Marathon det er jo et rigtigt "karnevals" Marathon.
Ellers håber jeg vi ses den 26 oktober til Frankfurt Marathon (i alm. Fjordager If løbetøj forstår sig)!Hvor jeg gerne skulle runde mit marathon nr. 80

Strøm
Til toppen af siden

klovnen
Almindeligt medlem

hald
posteringer 19

Skrevet - 24/09/2008 :  10:51:31  Vis profil  Besøg klovnen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Tor
Vil bare rose dig igen igen for dit dejlige humør og dine super billederMen modsat dig synes jeg at turen igennem havne området er dræbene, men ellers en super søndagstur.Tak for vitsen på ruten den var god kluk kluk
Hyg Dig og gok gok
Aage

aage
Til toppen af siden

pokus14
Rutineret medlem

2500
posteringer 34

Skrevet - 25/09/2008 :  12:15:57  Vis profil  Besøg pokus14's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Tor,

Tak for en underholdende beskrivelse og supergode billeder. Det er næsten som er være der selv

Min favorit er stadig din anmeldelse: stuepigerne i Medoc. Fik meget lyst til at være der selv (selvom vin og løb er lidt svært at forestille sig som en god kombination - og dog ).

Nå men nu skal jeg jo lige igang med mit marathon nr. 1 i Berlin på søndag og så håber jeg, at jeg kan deltage i Rudersdal snart!! Det ser så smukt ud!

Hvad er hemmeligheden bag at nappe to marathonløb på en weekend? Forstår ikke benene kan holde til det.. men så slapper du også nogle dage efter ikke?

Hanne
Til toppen af siden

Trøjborg
Rutineret medlem

Odense
posteringer 36

Skrevet - 25/09/2008 :  14:55:50  Vis profil  Besøg Trøjborg's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej.

Endnu engang tak for en masse flotte billeder. Fik selv fornøjelsen af at opleve den nye rute, som jeg synes er en klar forbedring i forhold til tidligere rute.
Det er jo altid spændende at se hvor du har været i verden........

Trøjborg
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page