| Forfatter |
Emne  |
|
dohø
Rutineret medlem

Hørning
posteringer 53 |
Skrevet - 25/07/2010 : 22:30:35
|
Hej Cowbutcher
godt at se at du stadig løber og gør det regelmæssigt . Det med dine fingre ved jeg ikke så meget om, men dårligt blodomløb kunne det da være. Håber da ikke det er så hårdt for dig at løbe som det var i starten. Hvis det er og hvis du ikke mærkker fremgang løber du hok for hurtigt.... har du hørt det før
Jeg vil ligr fortælle om mit forår/sommer til inspiration. Som jeg skrev i et indlæg tidligere forøgede jeg min hastighe noget de første par mdr. af året. Jeg startede så i løbeforening i marts med 3 ugentlige træninger. Af flere grunde kom jeg til at løbe med 85-95 % af min pulsreserve alle 3 træninger(3 km distance) plus at jeg have 2 træninger om ugen på 6 og 9 km med lidt lavere puls dog.
Efter 3 mdr. havde jeg ikke forbedret mig en døjt. Jeg havde ikke problemer med at løbe det jeg løb. Men ingen forbedringer hverken på hvilepuls eller hastighed
I juni mdr besluttede jeg at holde i løbeforeningen så jeg kunne løbe efter mit eget niveau og tempo. Jeg tog udgangspunky i et program hver der var 1 intervaltræning om uge med 90/60 % af pulsreserven, 1 30 min tur med 70 %, 1 12 min tur på 80% og en lang tur 60-70%¨på 1-1½ time.
Jeg har ikke holdt tiderne eller pulsen helt. blandt andet var det svært for mig at løbe de 30 min på 70 %. Alligevel var min hvile puls i går 48, hvor den i maj/juni var 53.
Så selv om det nogen gange har været træls, jeg bryder mig hverken om at løbe interval eller tempo og den lange tur føltes godt nok langsom har det været det hele værd.
Så det at ligge træningen om igen var det hele værd.
Hver løbetur skal have sin egen glæde |
 |
|
|
micand
Rutineret medlem

Dublin, Californien
posteringer 71 |
Skrevet - 26/07/2010 : 01:41:49
|
Det er super læsning og spændende at følge med i din træning imod de 5 km under 30 minutter. Jeg er som dig en af de mange som ikke er den hurtigste løber og det tog mig noget tid at komme til at løbe 5 km.
Jeg kender godt fornemmelsen af at man ikke rigtig synes man kommer nogen steder og at det bliver meget ensformigt at løbe den samme rute eller de samme km igen og igen. Jeg vil anbefale dig at variere træningen lidt, som mange andre har skrevet her på forummet. Her er et forslag i nogle principper som har hjulpet mig
Tempo Løb en kortere tur men med øget fart. Det er ikke så vigtig hvor langt du løber i starten, det vigtigste er at du ikke spurter men løber det man kalder komfortabel hårdt. Start evt. med 1 km opvarming og så løb 2-3 km. tempo.
Interval Du skal være forsigtig med denne form for træning og kan måske godt vente endnu med dette, men et alternativ kunne være at lægge nogle korte spurter ind i dine rolige ture. Dette vil hjælpe med at få lidt fart i benene og kan hjælpe dig bygge mere og mere fart i dine ture. Start evt. med 3 gange 30 sekunder og byg så op til egentlig interval træning hvor du løber 5 x 3 min. eller ligende.
Jeg ville starte med at bygge tempoture ind i din træning og evt. nogle enkelte korte spurter i din anden tur. Din sidste tur kan så være din lange tur hvor du løber din nuværende 5 km og ligger lidt på hver 2-3 uge.
Det skal nok komme, held og lykke med træningen.
Min blog om træning og deltagelse i motionsløb |
 |
|
Emne  |
|
|
|