Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - % af pulsreserve og test a hvile puls
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Begyndere
 % af pulsreserve og test a hvile puls
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

mikk2168
Aspirant

posteringer 4

Skrevet - 22/07/2010 :  00:59:36  Vis profil  Besøg mikk2168's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej!
Beklager hvis det er en re-post, men er helt ny herinde.
Når jeg skal beregne fx 70% af min pulsreserve, ift. træning beregner jeg det ved (makspuls-hvilepuls)* trænings% + hvilepuls. Jeg synes bare det giver nogle små tal. Vil jeg fx træne med 70% skal min puls ifølge ovenstående regnestykke være (205-46)*0.7+46=157,3 hvilket jeg synes virker lavt - så, passer det at den skal være så lav, eller regner jeg forkert?

Og så til hvilepulsen. Jeg sov en nat med pulsmåler på, og fik vist resultatet fra natten som en noget svingene graf. Jeg har nogen steder læst at man skal tage den absolut laveste puls. Andre steder står der at det mest korrekte er at kigge på ens puls idet man lige er vågnet. Så, hvilke af de to er den rigtige til bestemmelse af hvilepuls?

På forhånd tak!

lkudsk
Rutineret medlem

København
posteringer 53

Skrevet - 22/07/2010 :  07:31:48  Vis profil  Besøg lkudsk's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

Jeg har også forsøgt at måle min hvilepuls i løbet af natten og har også tidligere hørt (bl.a. her på dourun.com) at man ikke kan måle hvilepulsen sådan, men skal måle den når man vågner.

Men alene det faktum at jeg ved at jeg skal måle min puls synes jeg har betydet at min puls er steget og så synes jeg ikke at jeg har kunnet bruge resultatet til noget.

Kudsk - www.lkudsk.dk
Til toppen af siden

dohø
Rutineret medlem

Hørning
posteringer 53

Skrevet - 22/07/2010 :  09:17:06  Vis profil  Besøg dohø's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej

70% af pulsreserven er ikke så højt et anstrængelses niveau, det er der, hvor man stadig kan tale i længere sætninger. Det handler også om at jo lavere hvilepuls jo lavere bliver den puls du skal arbejde med ved 70% af pulsreserven. Hvis din hvilepuls var 57 var 70% af pulsreserven for eksempel 160.

Hver løbetur skal have sin egen glæde
Til toppen af siden

LdoubleJ
Æresmedlem

posteringer 1804

Skrevet - 22/07/2010 :  09:21:20  Vis profil  Besøg LdoubleJ's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Det giver ikke mening at tage den laveste registrerede puls over hele natten og bruge den som hvilepuls! Og hvorfor så ikke?
For at begrebet pulsreserve skal give mening må man kigge på maxpulsen og hvilepulsen PÅ ET TIDSPUNKT HVOR MAN UDEN VIDERE KUNNE BEGYNDE AT LØBE hvis man ønskede at gøre det. Dette er man ikke i stand til når pulsen lejlighedsvis dykker om natten.

Den mest gængse definition af hvilepuls er den liggende puls lige efter man er vågnet af sig selv - altså IKKE lige efter man er blevet vækket af vækkeuret...

Mange bruger den siddende hvilepuls, HRsit, som hvilepuls, og det giver god mening. Hvilepulsen i denne tilstand svarer til det arbejde hjertet skal udføre for at levere ilt til de basale funktioner - intet andet. Når man herefter begynder at arbejde stiger pulsen procentvis i forhold til belastningen - præcis som princippet om pulsreserve opfattes.

Lars

www.fns-cph.dk ...på rulleskøjter gennem København med 500 andre

Til toppen af siden

Haileg
Stjernemedlem

posteringer 151

Skrevet - 22/07/2010 :  10:06:56  Vis profil  Besøg Haileg's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Det er lidt et svært emne, fordi jeg har samme problem med at måle min hvilepuls når jeg er vågnen. Lige så snart man begynder at måle kan man mærke hvordan pulsen stiger...
Til toppen af siden

LdoubleJ
Æresmedlem

posteringer 1804

Skrevet - 22/07/2010 :  11:43:30  Vis profil  Besøg LdoubleJ's hjemmeside  Svar med kopi af besked
quote:
Oprindelig indsendt af Haileg

Det er lidt et svært emne, fordi jeg har samme problem med at måle min hvilepuls når jeg er vågnen. Lige så snart man begynder at måle kan man mærke hvordan pulsen stiger...

Hvis man sidder og kigger på pulsuret hele tiden slapper man sikkert ikke ordentlig af. Hvad med at sidde og blunde lidt i stedet og lade tankerne drive afsted? Måske endda tage en morfar light... Efter denne seance kan du så indlæse dit "pas" i dit foretrukne program og se hvad den laveste puls er. Husk at frasortere eventuelle pludselige fald i pulsen som kan være resultater af fejlmåling.

I øvrigt: Jo oftere man foretager en måling desto mere afslappet vil man blive omkring målingen - ligeglad på den gode måde...

Lars

www.fns-cph.dk ...på rulleskøjter gennem København med 500 andre

Til toppen af siden

mikk2168
Aspirant

posteringer 4

Skrevet - 22/07/2010 :  16:01:08  Vis profil  Besøg mikk2168's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Mange tak for svarende - det var til stor hjælp.
Men jeg er dog stadig lidt i tvivl om det med hvilepuls. Makspulsen er jo den puls man har ved en belastning på 100%. Men er hvilepulsen så ikke et udtryk for den puls man har ved en belastning på 0%? For så ville det lavest mulige puls (i levende tilstand) være hvilepulsen. Måske tager jeg fejl - og hvis jeg gør, lyder det med at tage en "morfar light" som en rigtigt god idé
Til toppen af siden

dohø
Rutineret medlem

Hørning
posteringer 53

Skrevet - 24/07/2010 :  11:33:05  Vis profil  Besøg dohø's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hvile puls er ikke 0 %, men som LdoubleJ skriver tidligere i tråden , et udtryk for det arbejde hjertet skal udføre for at levere ilt til de basale funktioner. Men tage du den bare efter en let marfar. Jeg tager selv min om morgen, jeg har bare lige været oppe og tage pulsrem på og ventet 5-10 min. efter jeg har lagt mig igen.

Min hvilepuls er forøvrigt faldet fra 67 til 48 i den tid jeg har holdt øje. Jeg tager den ca. en gang om måneden. I mit pulshæfte anbefaler de, at man i starten tager den et par gange med kortere tids mellemrum. Da den i starten godt kan svinge noget.

Hver løbetur skal have sin egen glæde
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page