| Forfatter |
Emne  |
|
|
jakobvi
Nyt medlem

posteringer 5 |
Skrevet - 28/07/2010 : 18:02:18
|
Hejsa,
Jeg har haft ret mange problemer med mine knæ og hofte. Ikke noget der synderligt giver skader, men blot irritationer gennem de sidste par år. Jeg har altid overproneret en del (løber i Kayano med indlæg normalt). Jeg har forsøgt mig med Brooks, Adidas, Saucony etc. uden de store forskelle. Der er stadig lidt irritation.
For nylig er jeg begyndt at løbe kortere med hurtigere, og gik for sjov igang med at læse ChiRunning. Jeg har nu et par Fastwitch 3 og det er jo en helt ny verden der åbner sig for mig. Synes det ser ud til jeg kan nå mine 20 minutter på en 5'er inden DHL :)Jeg har løbet nogle 5-10 km ture (nogle gange 4-5 dage i træk) i disse sko uden de store problemer med med en mild ømhed.
Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve nogle andre letvægtssko. Jeg har kigget på DS Racer og sågar på fivefingers (men er skeptisk - når jeg løber på bare tæer gør det nas).
Mit spørgsmål, summa summarum, er: Er letvægtssko overhovedet anbefalelsesværdige når man pronerer så meget? Min tese er, at eftersom selv de blødeste sko ikke fjerner mine problemer med led, har jeg en drøm om at fjerne belastning fra min midtfod/hæl landing til forfodslanding og på denne måde komme uden om problemet. Er det naivt? Mit spørgsmål er også, om det har nogen betydning overhovedet at gå efter sko med pronationskontrol. Ellers er der jo Nike Free og Lunarracer.
Bedste hilsner, Jakob |
|
|
jakobvi
Nyt medlem

posteringer 5 |
Skrevet - 28/07/2010 : 18:03:33
|
| Yderligere; Er det nogen i KBH området der underviser i ChiRunning? |
 |
|
|
DarthLøber
Æresmedlem

N
posteringer 304 |
Skrevet - 28/07/2010 : 19:12:12
|
Hurtigere løb giver længere skridt, og så dur chirunning ikke. Chi running fjerner heller ikke belastningen, den flytter den bare et andet sted hen.
Bortset fra det, så kan lette sko give fin pronationsstøtte, især hvis deres landingspunkt er blødt, for så bliver pronationshastigheden langsommere, og det kan for nogen løbere være lige så godt som evt. kiler.
Jeg har selv løbet en del i fastwitch, og har været supertilfreds, men det har jeg i det hele taget været med rigtig mange af de lette sko. Lunarracer er virkelig lækre, men de er ikke gode at løbe om hjørner med, fordi sålen er så bred. Min næste hurtige sko bliver Adizero Adios. |
 |
|
|
motionsløb
Stjernemedlem

posteringer 157 |
Skrevet - 29/07/2010 : 07:46:48
|
| ved intet om det der tai-chi, her må du have fat i eksperterne, og det har du jo allerede, men ang. sko har jeg haft diverse letvægts/racere: fastwitch, nike marathoner, nb905, adidas adios og tempo - har været glad for dem alle, men nikes lunarglide er for mig at se den perfekte sko, er ikke en racer, men den føles sådan, og så støtter den, hvor der er behov for det. |
 |
|
|
Tempest
Rutineret medlem

Fjaltring
posteringer 49 |
Skrevet - 29/07/2010 : 10:20:40
|
Vil give Motionsløb ret, Lunar Glide er en vildt fed sko + på en løbetest var den ligeså stabil som triax 12. Den er også lavet i en lidt lettere/lavere version, Lunar Elite, der måske er lidt mere kontant i afviklingen. Vil også anbefale Asics DS Racer, også en totalt fed sko, har en fantastisk afvikling Om at flytte løbestil, kan jeg ikke svare på. Tror at det er bedst at have en smule kontrol, har også prøvet Asics´s neutrale Hyper speed, den virkede ikke til at "passe" ligeså godt som DS Racer. Tror dog ikke at det har nogen betydning når man kommer ned i noget så xtremt som VFF, hvor der stort ikke er en sko..
mvh Brian
Pain is mandatory, suffering is optional |
 |
|
|
jakobvi
Nyt medlem

posteringer 5 |
Skrevet - 29/07/2010 : 22:06:30
|
Tak for svar allesammen.
Jeg har kigget på både Lunarracer/glide/elite samt Adidas Adios. De er mega lækre. Jeg har prøvet lunarracer på bånd, men blev, som jeg også gættede på, frarådet dem.
Mit spørgsmål gik på om der var specielle hensyn at tage angående pronationskontrol. Er der nogen af jer der pronerer?
Angående ChiRunning, så prøver jeg sådan set bare lidt forskelligt af da min løbestil tydeligvis ikke går så godt i spænd med min overpronation. Jeg er sådan set ikke fastlåst på noget (om det så hedder pose eller bare tilpasning af stil). Håber bare på at mærke forandring ved at træne en anden type løb end de kæmpe klodser jeg spænder om fødderne som ikke hjælper mig meget. |
 |
|
|
Steen71
Rutineret medlem

Amager
posteringer 60 |
Skrevet - 30/07/2010 : 07:35:38
|
Jakob, at skifte til forfodslanding lyder som et fornuftigt forsøg, hvis du har problemer med knæ/hofte. Jeg døjede selv meget med ømme knæ indtil jeg skiftede til forfodslanding. Hvis du foretager skiftet, så vil jeg anbefale at købe sko der er så tynde som muligt. Jeg har selv løbet en del i Adidas Adios og de har tjent mig godt, men de har en anelse for meget hæl. Adidas Adizero Pro minder meget om Adios, men er en tand tyndere og er klart min foretrukne sko i øjeblikket - når jeg da ikke løber barfodet eller i Fivefingers.
quote: Oprindelig indsendt af DarthLøber
Hurtigere løb giver længere skridt, og så dur chirunning ikke.
Du kan bare ikke skrive særlig meget andet end vrøvl, hva'? Chi Running fokuserer på kadence og kropshældning, den siger sådan set ikke rigtig noget bestemt om skridtlængden. |
 |
|
|
jakobvi
Nyt medlem

posteringer 5 |
Skrevet - 30/07/2010 : 22:29:13
|
Okay fint tak, så har ja det den rigtige idé. Så er det bare udførelsen.
Jeg tror jeg kører lidt med mine fastwitch og ser hvordan jeg klarer mig med de bad boys. Så vil jeg kigge på både Adidas Adizero, DS Racer samt Lunarracer. Der er jo intet galt i at være udstyrsnørd :)
Mvh, Jakob |
 |
|
| |
Emne  |
|
|
|