| Forfatter |
Emne  |
|
|
moba
Aspirant
posteringer 4 |
Skrevet - 17/05/2012 : 20:05:21
|
Hej løbere, håber i kan hjælpe mig, hér lige inden CPH marathon. Som førstegangsløber er jeg nemlig blevt i tvivl om hvilke tempo jeg skal forsøge at holde på søndag. Jeg er en tung løber, 83 kg, har løbet ca. 1000 km siden december og inden da løbet on/off et års tid. 50-60 km/uge her den senste måned inden nedtrapningen. Jeg har løbet 33, 31, 27, 25, 24 og måske 5 styk halvmarathons. Jeg løber ikke skide hurtigt :-) For en måneds tid siden kunne jeg løbe 15 km på 1:15:00. Det lange ture er løbet lige omkring 6min/km, måske en smule under. Spørgsmålet er så: hvad tror i er en realistisk tid på søndag? Jeg havde jo gået og drømt om 4 timer, men er ikke sikker på at niveauet er højt nok? Håber i kan øse lidt erfaringer :-) |
|
|
Jan Jakobsen
Stjernemedlem

Faaborg
posteringer 96 |
Skrevet - 17/05/2012 : 20:43:06
|
Hej Morten. Jeg løb mit første marathon 2003 i København, målet var også at komme under 4 timer, løb på 3 timer og 50 min med mindre trænning.Hvis jeg var dig løber du 5,25 til 5,30 pr km,og se om det ikke kan holde.Sørg for at drikke rigeligt med vand under løbet selv om du ikke føler tørst.God tur på Søndag.
|
 |
|
|
lm0765
Æresmedlem

posteringer 439 |
Skrevet - 18/05/2012 : 07:59:24
|
Har du fast og ubesværet løbet 5 min/km på dine 10-15 km ture er jeg enig med Jan. Men din fart på de lange ture antyder for mig at det nok ikke er realistisk (med mindre du har løbet langt under niveau). Er det rigtigt tror jeg at du skal ligge nogenlunde på det samme niveau. Dvs. sluttid under 4.15. Og husk altid: starter man for hurtigt i forhold til éns evner koster det 2-3 gang så meget til sidst på turen. Held og lykke.
lene |
 |
|
|
moba
Aspirant
posteringer 4 |
Skrevet - 18/05/2012 : 09:50:32
|
Hej Lene, du rammer lige nøjagtig dét der gør mig i tvivl. 15 km på 1:15:00 var test tur og ikke "normal" 15 km tur. Typiske træningsture på 10-15 km har nok nærmere været 5:20/km. 6 min/km på de lange var under niveau men ikke lang under. Det der er svært at vurdere for en førstegangsløber er jo hvor meget overskud man har på dagen, efter nedtrapningen, stemningen osv.
Men mange tak for råd begge to :-) Jge tror jeg vælger på dagen, efter hvordan jeg føler mig.
Morten |
 |
|
|
Ferrari
Æresmedlem

posteringer 316 |
Skrevet - 18/05/2012 : 10:55:07
|
Idé: Hvad med at fokusere på at nyde løbet - dit første marathon, og så lade tiden være sekundært.
Det kan give en god oplevelse, hvor man slutter løbet og de sidste 10 kilometer med et vist overskud. Det giver kun nogle løbere stor motivaltion og nu også viden om hvad marathon egentlig er, og derfra et bedre udgangspunkt til forbedring af tider i senere løb. Så.. mit råd er at bruge det tempo du normalt løber de lange turer på, og måske endda en anelse langsommere. Det bør give en god oplevelse af løbet, og så skal tiderne nok blive bedre... |
 |
|
|
moba
Aspirant
posteringer 4 |
Skrevet - 18/05/2012 : 11:58:08
|
| Jo ja, det er jo nok det bedste råd egentlig, meeeen konkurrence mennesket i mig, har meget svært ved den tankegang :-D |
 |
|
|
Anders001
Æresmedlem

Gentofte
posteringer 375 |
Skrevet - 18/05/2012 : 12:32:22
|
Hej Moba Du skal glemme tiden og fokusere på at være med og nyde festen. Det er en kæmpeoplevelse og ren optur, og fokuser på det.
Jeg løb Cph i 2004. Trænede mindre end dig, løb altid 5:00 pr km eller lidt hurtigere og satsede på at løbe 3:30.
Min løbemakker, som havde løbet før men ikke trænet meget mere end mig løb løbet på 3:20. Jeg løb første halvdel på 1:46 og sluttede med 4:13.
Mit råd er - glem alt om tiden, målene bør være at nyde turen, at gennemføre og at gennemføre løbende og fremfor alt så du har lyst til at træne til det næste marathon - eks. en af de store marathonfester eks. Berlin.
Læg konservativt ud - du kommer til at overhale mange til sidst. Men det er svært i starten, fordi alle gribes af stemningen og løber i 10 km tempo i starten - så hold igen!
God tur - og post et indlæg om hvordan det gik!
Anders |
 |
|
|
Kaare P
Æresmedlem

Korsør
posteringer 995 |
Skrevet - 18/05/2012 : 13:30:12
|
Beregneren på løbesiden.dk siger at med 1:15 på 15 km ville kunne løbe maraton i 5:18 min/km. Men, men, men - beregneren tager udgangspunkt i at du er en erfaren maratonløber. Så det er urealistisk. At du løber 6 min/km på de lange træningsture lyder helt fornuft - men skal slet ikke løbe i nærheden af sit maratontempo på dem. Derfor tror jeg godt du kan lægge dig et sted midt mellem. Fx starte ud i 6:00 og så øge efter nogle km til et marchtempo omkring de 5:45. Det er bestemt ikke urealistisk.
Kaare P http://www.naturmaraton.dk http://kaaresblog.blogspot.com/ |
 |
|
|
moba
Aspirant
posteringer 4 |
Skrevet - 29/05/2012 : 11:11:07
|
Hej Lovede jo lidt feedback:
... en helt igennem fantastisk oplevelse, mit første og med sikkerhed ikke sidste marathon.
Uden i øvrigt at tage højde for det nok ville blive varmt (man er vel nybegynder), lagde jeg optimistisk ud på 5:40-5:45min/km og det gik forrygende. Jeg lagde godt mærke til min puls lå en smule for højt efter 15 km, men jeg kunne jo det hele og det gik godt (hvem sagde nybegynder) :-) Omkring 26-27 km fik tempoet og varmen så tag i mig, og som så mange andre blev jeg hårdt ramt dér. Phyy, så var det pludselig ikke så sjovt at løbe marathon mere :-D Jeg satte tempoet MEGET ned og tog mig god tid ved væskedepoterne. Ved 32 km kunne jeg godt se at jeg nok skulle komme igennem, men uret kiggede jeg slet ikke på mere. Jeg kom i mål på 4 ½ time, i første omgang temmelig utilfreds med tiden, men ok jeg kom jo igennem, rig på erfaringer :-)
Kroppen var overraskende lidt ramt, havde ingen problemer med trapper eller noget dagene efter, blot et par blå negle på fusserne.
Nå men fedt var det.
/Morten. |
 |
|
| |
Emne  |
|